A SEO érem két oldala – mit szabad, mit…
A SEO-technikák két nagyobb csoportba oszthatóak: az úgynevezett „white hat”, amely azon technikákat jelenti, amelyek azon irányelvek szerint készülnek, amelyeket a keresők megadnak. Az úgy nevezett „black hat”, technikák azok, amelyet nem fogadnak el etikátlansága miatt, így tiltanak.
A keresőmotorok próbálják az utóbbi hatásait, így például a spamdexing-ét is minimalizálni. A „white hat” eljárások hosszútávú sikert eredményezhetnek a keresési eredményekben, míg a „black hat” eljárások többnyire csak rövidtávú és ideigleneset, hiszen a keresők a csalás észrevételekor ideiglenesen vagy véglegesen kitiltják az azt használó weboldalakat. Ezen felül a látszólag ha magas látogató számot is hoznak ezen tiltott módszerek, de ezek közül sok az ún. „lepattanó látogató”, aki a kritikus első 3 másodpercen belül elhagyja az oldalt a használata nélkül. Így aztán, senkinek sem javasoljuk ezen tiltott technikák használatát, hacsak nem saját maguk ellenségei vagyunk!
Egy SEO technikát „white hat”-nek akkor nevezünk, amennyiben az a kereső cégek által támasztott eljárásának megfelel és nem megtévesztő, azaz megfelel minden a kereső által támasztott minimális irányelvnek. Mivel a keresők útmutatói nem írott szabályok avagy törvények, ez egy fontos kitétel.
Keresőoptimalizálás szabályosan
A „white hat” SEO nem csak az irányelvek követése, hanem annak biztosítása is, hogy a keresőben indexelt és a későbbiekben rangsorolt tartalom megegyezik a felhasználó által láthatóval. A „white hat” módszer tanácsa általánosságban a következőképpen lehet tömören megfogalmazni: a látogató számára kell készíteni az oldalt és azt a keresőrobotoknak könnyedén elérhetővé kell tenni, nem pedig trükközni a keresők algoritmusával. A „white hat” SEO számos szempontból hasonló célokat szolgál mint az elérhetőséget megkönnyítő webfejlesztések, ám a kettő nem egyezik meg teljes mértékben.
A keresőoptimalizálás sötét oldala
A black hat SEO megkísérli a weboldalak indexét (vagyis lényegében találati helyét) a keresőmotorok által tiltott eljárásokkal növelni, többnyire félrevezetést alkalmazva. A korai módszerek egyike az volt, hogy népszerű, de az oldal szempontjából irreleváns kulcsszavakat használtak az oldalon. Még ma is találkozni egy-két ilyen oldallal, azonban a keresőkben alig ha állják meg a helyüket.
Gondoljunk csak bele: használt robotgépet keresünk a Google keresőben, és vashulladék kereskedők weboldalát, vagy fodrászok honlapjait sorolná elénk a Google. Még ha véletlenül rá is kattintunk, számunkra egyáltalán nem releváns tartalomhoz lyukadnánk ki, így azonnal ki is lépnénk az ilyen oldalról.
Ma is, egyes tapasztalatlan webszerkesztők próbálják használni ezt a módszert, noha ma már nem csupán hatástalan a keresési eredmények javításában, de akár rosszabb besorolást is kaphat az oldal a black hat SEO technikák használata miatt. Ma már kifinomultabb módszerekkel próbálkoznak a „black hat” eljárást használó weblapkészítők. Például a felhasználó számára láthatatlan, de a keresők számára feltérképezhető kulcsszavakat alkalmaznak úgy, hogy azonos vagy közel azonos betű- és háttérszínnel beállított kulcsszavakat írnak.
Vagy pedig a képernyőn kívül pozicionált div-be helyeznek ilyen tartalmakat, de a korszerű kereső rendszerek, már ezen próbálkozásokat is figyelik. Egy másik eljárás eltérő weblapot jelenít meg az emberi látogatók és a keresőrobotok számára, ez az úgynevezett cloaking.
Ronthatja a SEO hatékonyságát
A keresőmotorok büntetik az illegális eljárásokkal élő weblapokat, egyrészről helyezésük rontásával vagy súlyosabb esetekben az adatbázisból való teljes eltávolításukkal. Ezen büntetések történhetnek automatikusan egy algoritmus alapján, vagy pedig emberi értékelés alapján.
Érdekesség
Például 2006-ban a Google eltávolította a BMW Németország és a Ricoh Németország weblapjait félrevezető technikák használatáért. Mindazonáltal mindkét cég elnézést kért, az érintett lapokat átírták és így gyorsan visszakerült a találati listába.